A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » niedziela, 10 marca 2019, 18:55

Spróbuję skleić 2 modele argentyńskich Skyhawków w skali 1/72, tym samym uzupełniając moją "falklandzką" kolekcję. Oba modele będą budowane równolegle, bo w zasadzie będą się od siebie różniły tylko malowaniem i kilkoma drobiazgami. Aby nie dublować wątków - "warsztat" obu będę prowadził tutaj.

Argentyńczycy w trakcie konfliktu falklandzkiego używali 3 wersji A-4:
- A-4P - pod tą nazwą kryły się dostarczone Siłom Powietrznym Argentyny Skyhawki wersji A-4B;
- A-4Q - to również A-4B, tyle że w wersji dla lotnictwa marynarki wojennej;
- A-4C - nieco nowsza wersja, używana przez Siły Powietrzne.

Ponieważ model wersji A-4C zbudowałem już jakiś czas temu na bazie zestawu Fujimi, teraz będę starał się odtworzyć wygląd 1 samolotu w wersji P oraz jednego w wersji Q. Jako baza dla obu posłuży zestaw Airfixa A03029 A-4B/P Skyhawk wydany w 2012 r.

Obrazek

Jakość typowa dla Airfixa, a więc głębokie (choć tym razem na szczęście nie za szerokie) linie podziału, trochę detali i marny plastik.

Obrazek

Modele wzbogacę blachami Eduarda, fotelami żywicznymi Pavli i drążkami QB. Planuję też zakupić żywiczne zbiorniki paliwa z Brenguna (ex Attack Squadron), bo te zestawowe tylko z daleka są podobne do oryginału.

Obrazek

Kalki jeszcze nie wybrane, ale wybór mam szeroki, bo oprócz zestawowych Airfixa (gdzie jest opcja dla A-4P) mam jeszcze na składzie "falklandzkie" arkusze Condor Decals, DP Casper i Xtradecal.

Obrazek

Na początek wyciąłem z ramek połówki kadłubów.

Obrazek

Jak tylko zaszpachluję kilka niewielkich jamek skurczowych - wezmę się za kabiny obu modeli.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Reklama

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez Łukasz_K » niedziela, 10 marca 2019, 20:01

O chętnie obejrzę, airfix to chyba najlepszy na tą chwilę skyhawk?
Obrazek

..bo zawsze są i głupsi w społeczności...
Avatar użytkownika
Łukasz_K

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2859
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 13:58
Lokalizacja: Bstok

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » niedziela, 10 marca 2019, 21:33

Nie wiem, czy lepszy niż stare Fujimi - przekonam się. I to podwójnie. :P

"Na oko" wygląda nieźle, nawet te linie jakoś lepiej im wyszły niż np. na Harrierach czy Hawkach. Zaskoczyło mnie też delikatne nitowanie we wnękach hamulców aerodynamicznych. Bryła kadłuba i skrzydła też wyglądają w porządku. Gorzej ze wspomnianymi zbiornikami paliwa. Bomby, hmmm... miały być pewnie Mk.82, ale jakieś takie małe im wyszły, bardziej przypominają (dla mnie nieprzydatne) Mk.81 - będę się wspomagał Hasegawą.

Zobaczymy jak będzie ze "sklejalnością". Na minus zdecydowanie plastik, coś jak Italeri z lat 90-tych - miękki strasznie. Ale ogólnie jestem dobrej myśli.

Niestety jeśli chodzi o wczesne Skyhawki, to dużego wyboru nie ma, więc dobrze, że ten Airfix w ogóle jest. I to w przystępnej cenie.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » czwartek, 14 marca 2019, 23:26

Ostatnie dni zajęły mi prace nad wnętrzem "skuterów". Większość czasu zajęło dopasowanie żywicznych foteli Pavli do airfixowych "wanien". W rezultacie fotele stały się hybrydą Pavli i blaszek Eduarda, ale chyba na dobre im to wyszło.

Detali w kabinie nie ma zbyt wielu, a blachy Eduarda wniosły niewiele w tym temacie. Prawda jest jednak taka, że też niewiele będzie z tego wszystkiego widać po zamknięciu kadłuba. Na duży plus - dobre spasowanie części, zarówno jeśli chodzi o plastik Airfixa, jak i blaszki Edka.

Obrazek

Obrazek

Aktualnie kabiny zostały pomalowane bezbarwnym połyskiem i pobrudzone. Jutro końcowe zmywanie "washa" i lakier matowy na całość.

Obrazek
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez CzarekB » piątek, 15 marca 2019, 00:55

astarott napisał(a):O chętnie obejrzę, airfix to chyba najlepszy na tą chwilę skyhawk?


O Matko, uważaj bo KTOŚ przeczyta i padnie trupem ... ;o)
Czarek.
Avatar użytkownika
CzarekB
 
Posty: 1160
Dołączył(a): niedziela, 14 października 2007, 23:30
Lokalizacja: Naples, FL.

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez Seweryn » piątek, 15 marca 2019, 01:03

To oglądamy :)
Seweryn
Avatar użytkownika
Seweryn
 
Posty: 1988
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 20:05
Lokalizacja: Ustroń

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » piątek, 15 marca 2019, 20:37

Plan na dziś zrealizowany - kabinki skończone.

Obrazek

Próba wpasowania "wanien" w kadłuby (zakończona powodzeniem).

Obrazek

Próba wyjęcia i włożenia fotela przez zamknięty kadłub też zakończona powodzeniem. Dzięki temu będę mógł fotele zamontować dużo później, co uchroni je od ewentualnych uszkodzeń przy dalszych pracach nad płatowcem.

Obrazek

A w międzyczasie wyciąłem stery kierunku, które zamierzam trochę zmodyfikować, aby były bliższe oryginałowi.

Obrazek

Teraz czeka mnie jeszcze parę elementów do zrobienia i będę mógł zamykać kadłuby.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » sobota, 16 marca 2019, 20:44

Dziś skleiłem i zamontowałem w kadłubach elementy wlotów powietrza oraz dysz silników, wkleiłem wanny kabin i na wszelki wypadek tuż za nimi dołożyłem ołowiu, żeby się skutery nie przewracały na zadek. Spasowanie elementów naprawdę godne pochwały - przyjemnie i bezproblemowo się to wszystko składa!

Obrazek

No i wreszcie mogłem zamknąć kadłuby. Tu też bez większych problemów ze spasowaniem.

Obrazek

EDIT 18.03.2019

W czasie jak kadłuby sobie schnęły - zabrałem się za skrzydła. Na początek chirurgia, czyli wycinanie klap (mają być otwarte, blaszane), poprawianie lotek i takie tam dłubania i wiercenia.

Obrazek

Potem skleiłem skrzydła w całość - niestety tutaj spasowanie nie było już tak dobre, jak przy kadłubach. W ruch poszła szpachla, tym bardziej że odkryłem kolejne jamki skurczowe. :-|

Obrazek

Obrazek

Wstępne przymiarki skrzydeł do kadłubów nie były zbyt optymistyczne, dlatego pozwoliłem spokojnie wyschnąć szpachli i zabrałem się za stateczniki poziome, które u Airfixa wyglądają tak:

Obrazek

Niestety powierzchnie sterowe (wszystkie!) to jedna ze słabszych stron tego zestawu. Jak widać na powyższym zdjęciu - linia podziału między sterem a statecznikiem jest zbyt płytka, miejscami zanikająca, a nawet nierówna. Postanowiłem więc zrobić to samo co przy stateczniku pionowym, czyli odciąłem stery od stateczników celem lekkiej waloryzacji.

Obrazek

Na zdjęciu widać też zaszpachlowane trymery na lotkach prawego skrzydła - w oryginale trymery są tylko na skrzydle lewym. Niestety im bliżej przyglądam się Skyhawkowi Airfixa, tym więcej błędów tego zestawu dostrzegam. :?
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » wtorek, 19 marca 2019, 21:24

No i wykrakałem - po oględzinach sklejonych kadłubów stwierdziłem, że "optycznie" coś jest z nimi nie tak. Przyłożyłem więc kadłub do planów, a wynik tego był następujący:

Obrazek

Model ma ewidentnie skopany nos! Niby wszystkie wymiary się zgadzają, ale sam nos ma zbyt duży skos u góry i zbyt mały na dole, co skutkuje tym, że jego czubek jest ponad 2,5 mm za nisko względem osi samolotu. Ponieważ nauczyłem się nie ufać planom na oślep, zrobiłem przymiarkę wyciętego konturu owego planu do zdjęcia oryginału, co niestety potwierdziło, że Airfix zawalił temat.

Obrazek

Tu przymiarka tego samego konturu do nosa Airfixa.

Obrazek

Obrazek

Niewielkie błędy zestawów jestem w stanie wybaczyć, ale jeśli już przeznaczam te kilkadziesiąt godzin na budowę modelu to chciałbym, żeby przynajmniej z daleka przypominał oryginał. Dlatego decyzja mogła być tylko jedna:

Obrazek

Z korektą nosa miałem już do czynienia przy okazji budowy Super Etendarda z Academy (tam z kolei trzeba było go nieco wydłużyć i obniżyć). Tutaj sprawa będzie nieco bardziej skomplikowana, tym bardziej, że muszę to zrobić na dwóch modelach. A tak mniej więcej trzeba to skorygować, żeby przypominało nos A-4B:

Obrazek

Niby niewiele, a jednak robi różnicę. I kupę roboty z dopasowaniem, szlifowaniem, odtwarzaniem linii (bo te na nosie z automatu będą miały zły kąt) itp.

A miał być szybki i przyjemny projekt... :(

PS: Nie. Airfix nie jest obecnie najlepszym modelem wczesnego Skyhawka w 1/72. Ponad 30-letnie Fujimi wymaga znacznie mniej pracy, aby wyglądało jak A-4B. A stwierdzam to po raptem kilkunastu godzinach zabawy... :evil:
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez Michał Janik » wtorek, 19 marca 2019, 22:35

Trzymam kciuki, ładnie się zapowiada!

Pewnie podobne refleksje nasuwają się nt. Airfixowskiego i Eskowego/Italkowego SHARa.

Długofalowo obserwuję Twoje falklandzkie zmagania totutotam - sam pewnie więcej bym kleił modeli z Falklandów, coż - niestety - mam rozgrzebany projekt dot. Malwinów :(

Pewnie znasz habilitacje nt. Skyhawka z Airfixa:
https://www.tapatalk.com/groups/airfixt ... f8ca48e323
Avatar użytkownika
Michał Janik
 
Posty: 901
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 21:25
Lokalizacja: sRaszyna i Urynowa

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » wtorek, 19 marca 2019, 23:04

Dzięki za tego linka - doszedłem do 1/4 i jestem załamany. :P Zwykle czytałem pochlebne recenzje tego Airfixa, a tu okazuje się, że stwierdzone przeze mnie problemy z tym modelem to nie tylko mój wymysł, ale co gorsza - to tylko czubek góry lodowej... :shock:

Nie zamierzam się jednak poddawać i zrobię co w mojej mocy, żeby skończyć oba Skyhawki przed 30 czerwca.

Tymczasem wracam do lektury tego wątku na Airfix Tribute Forum - facet faktycznie rozebrał temat na części pierwsze! Dzięki raz jeszcze!

PS: Jeśli chodzi o Sea Harriery to też mam do zrobienia nowego Airfixa i starego ESCI/Italeri. Spróbuję zrobić warsztat porównawczy, ale też podejrzewam, który model okaże się lepszy... :P
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez Łukasz_K » środa, 20 marca 2019, 09:24

alex_stela napisał(a): Nie. Airfix nie jest obecnie najlepszym modelem wczesnego Skyhawka w 1/72


heh, szkoda, poczekam sobie jeszcze w takim razie, albo się skusze na tego Fujimi.

Dobra robota, paczam dalej.
Obrazek

..bo zawsze są i głupsi w społeczności...
Avatar użytkownika
Łukasz_K

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2859
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 13:58
Lokalizacja: Bstok

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » środa, 20 marca 2019, 22:15

Szkoda tylko, że Fujimi tak trudno obecnie dostać... :-/

No to jedziemy dalej. Dzisiaj zacząłem korygować najpoważniejsze błędy zestawu Airfixa, czyli wspomniane nosy, które są zbyt spuszczone na kwintę, a także stateczniki pionowe, w których stery są po prostu za wysokie.

Odcięte uprzednio nosy zostały podpiłowane pod odpowiedni kąt.

Obrazek

Do nich dokleiłem płytki polistyrenu o odpowiedniej grubości, które później wyprofiluję tak, aby po połączeniu z resztą kadłuba dały pożądany efekt. Całość została solidnie zalana klejem CA, łącznie z liniami podziału, które trzeba będzie (niestety) przeryć na nowo.

Obrazek

Teraz muszę dać temu porządnie wyschnąć.

To idealny moment, aby zabrać się za "spuchnięte" stery kierunku, a tym samym za całe stateczniki pionowe.

Obrazek

Stery trzeba wyraźnie skrócić u góry, na całej długości zwęzić o jakiś milimetr, natomiast ich podstawy na statecznikach nadbudować. O korektach linii podziału nie wspominam, bo tego nie cierpię. :evil:

Po lewej widać skorygowany przeze mnie ster w porównaniu do (i tak już nieco skorygowanego!) oryginału Airfixa.

Obrazek

Oczywiście trzeba będzie to wszystko jeszcze dopasować, coś tam dorobić i przerobić, ale cdn. ;o)
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez zegeye » czwartek, 21 marca 2019, 17:51

Wery najs.
pozdrawiam
Zbych

Obrazek
zegeye
 
Posty: 1570
Dołączył(a): wtorek, 12 lutego 2008, 16:03
Lokalizacja: warszawa

Re: A-4P Skyhawk i A-4Q Skyhawk - 1/72 Airfix

Postprzez alex_stela » czwartek, 21 marca 2019, 20:50

Fenk ju wery macz! :D

Operacja plastyczna nosów zakończona powodzeniem. Obaj pacjenci żyją, choć wymagają intensywnej rehabilitacji.

Obrazek

Najważniejsze, że efekt mnie zadowala, choć narobiłem sobie dużo dodatkowej (nikomu niepotrzebnej) roboty.

Na powyższym zdjęciu widać też, że dokleiłem do kadłubów wloty powietrza. Spasowanie takie sobie, ale tragedii nie było.

Skończyłem też nadawać ogólny kształt sterom kierunku i statecznikom pionowym. Wyszło przyzwoicie, choć czeka mnie jeszcze trochę roboty przy nowych zawiasach.

Obrazek

CDN :->
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
Sea Harrier FA.2 1/72 (AFX) 70%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; F-86F Sabre 1/72 (HEL) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Canberra B.62 1/48 (AFX) 40%; F/A-18A+ Hornet 1/48 (KIN) 20%; Alpha Jet E 1/48 (KIN) 20%; MiG-29A 1/72 (ITA) 20%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 143
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 13:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości