W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Moderatorzy: Mecenas, xenomorph

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez bartek72 » czwartek, 4 marca 2010, 00:03

Dla wszystkich chcących powtórzyć to co zrobił Mariusz (a nie chcących się aż tak bardzo jak on zmęczyć):
http://www.dragon-models.com/html/6632poster.htm
Spoko, Twoja trójka i tak jest lepsza!
(ale tylko dlatego, że Cię z kołami męczyłem :P )
Avatar użytkownika
bartek72
 
Posty: 782
Dołączył(a): poniedziałek, 13 października 2008, 19:11
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez Mariusz 72 » czwartek, 4 marca 2010, 11:25

Cześć
Pora nanieść oznaczenia. Znam położenie krzyży oraz tabliczek z numerami taktycznymi.
Chciałbym określić jakąś prawdopodobną jednostkę i to jest dla mnie problem.
Proszę o pomoc:
1.W jakiej dywizji pancernej mogły służyć pz. III E we wrześniu 1939 r?
2.Czy fotka poniżej pochodzi z kampanii wrześniowej?
3.Czy runy stosowano już wtedy, czy później? Na tych trójkach są one rzadkością....

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Mariusz 72
 
Posty: 1157
Dołączył(a): wtorek, 17 czerwca 2008, 00:33
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez Lampi » czwartek, 4 marca 2010, 11:45

Cześć!

Rozmawiałem z kolegą, który jest dla mnie kopalnią wiedzy o niemieckiej pancerce i niestety nie ma zdjęć trójek E z września 1939 roku. Pierwsze pojawiają się dopiero z Francji 1940 roku. Także jak stwierdził nie ma możliwości wykonania takiego czołgu w oparciu fotografie z września 1939 z jednostek atakujących.

Pozdrawiam
maciej
Avatar użytkownika
Lampi
 
Posty: 322
Dołączył(a): czwartek, 17 września 2009, 20:56
Lokalizacja: Łódź

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez Mariusz 72 » czwartek, 4 marca 2010, 12:59

Obawiam się, że kolega jest w błędzie. Jest przynajmniej kilka fotek III E z września. Zerknij wstecz tego wątku.
Fakt, że były w małej ilości. Głównie używano wcześniejszych Ausf. Stąd problem z jednostką...
Avatar użytkownika
Mariusz 72
 
Posty: 1157
Dołączył(a): wtorek, 17 czerwca 2008, 00:33
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez GrzeM » czwartek, 4 marca 2010, 13:29

A co guru powie na taką fotkę?
Obrazek

Obrazek
Tu jest numer podwozia "60404" - nie potrafię na 100% odczytać ostatniej cyfry, ale to chyba czwórka. Ogólnie numer pasuje do Pz.III E z Panzer-Lehr-Abteilung, wrzesień 1939, na 100% mieli 60405 i wyższe numery. To chyba była jedyna jednostka we wrześniu z Pz.III E, 17 sztuk.

Z axishistory:
"nazwa zmieniona 01.10.1937 (Cambrai-Kaserne) :
Panzer-Lehr-Abteilung , Wünsdorf (Teltow)
Kdr
??

? – 01.03.1940 Maj Werner von Lewinski (jednocześnie pełni obowiązki dowódcy Pz.Rgt. 6 – 04.09.1939 – 00.00.1939)
04.09.1939 – 00.00.1939 - Maj Schaefer [m.d.F.b.]


podczas kampanii polskiej w strukturze 3. Pz.Div. :
Chef ?? Kp.
? - ? Hptm Edler von der Planitz (Offz. d. Gen.St., zuletzt Pz.Lehrrgt. (Pz.Lehrabt.), OTL 1.3.43) "

i jeszcze o całym korpusie:
http://www.axishistory.com/index.php?id=1457


Grzegorz, przetłumacz to, co powyżej. Nie jest tego dużo, ale jednak jest. Angielski co prawda nie jest szczególnie trudnym językiem, ale mimo wszystko nie każdy go zna i tym osobom zrozumiałość takiego tekstu gwarantuje odpowiedni zapis w regulaminie (III.8. Użytkownik przytaczający w swojej wypowiedzi tekst w języku obcym zobowiązany jest jednocześnie do umieszczenia tłumaczenia tego tekstu lub jego streszczenia w języku polskim.)
Jarek Gurgul


Oczywiście, przepraszam, wrzucałem w pośpiechu i się zagapiłem.
G.

Dziękuję.
Jarek
Ostatnio edytowano czwartek, 4 marca 2010, 15:47 przez GrzeM, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 2520
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez jarekk » czwartek, 4 marca 2010, 14:29

Potwierdzasz moje podejrzenia, że tylko w Panzer-Lehr-Abteilung były Pz IIIE.
Jentz w "Panzertruppen cz1" podaje jednak, że było ich 37.
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
jarekk
 
Posty: 225
Dołączył(a): środa, 18 lutego 2009, 09:19

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez Mariusz 72 » czwartek, 4 marca 2010, 14:37

Jak rozumiem to 3 Dywizja Pancerna?
Możliwe, że były w innych jednostakch też bo są fotki na których pojazdy mają 3-cyfrowe duże napisy na wieży obok krzyża.
(np. nr 211).
No a co z runami? Widziałem je tylko na 2 zdjęciach i bez krzyży (tzn. krzyże poza kadrem).
Zastanawia mnie godło dywizjonu myśliwskiego na P-11. Ktoś wie? Warto by to wiedzieć - lokalizacja regionu.
Tu chyba ten sam pojazd. Zdjęcie pochodzi z Odkrywcy.pl

Obrazek
Avatar użytkownika
Mariusz 72
 
Posty: 1157
Dołączył(a): wtorek, 17 czerwca 2008, 00:33
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez GrzeM » czwartek, 4 marca 2010, 15:50

Z godłem na samolocie to najprościej :mrgreen: 151 Eskadra, tyle, że to nie P.11 ale P.7. Sądzę, że można dokładnie określić miejsce. 151 Eskadra z Lidy przydzielona była do SGO Narew.

Swoją drogą śmiesznie trafili tego 332. Parę centymetrów w prawo i byłaby jatka w środku.
Dzięki tym fotkom mamy jakąś wiedzę na temat oznaczeń: najprawdopodobniej po obu stronach kadłuba nieduży numer (mamy 322 i 332). Na wieży najwyraźniej numerów nie ma. Swoją drogą, gdyby mnie kto pytał, to powiedziałbym, że numer na kadłubie jest pewnie żółty - na wszystkich zdjęciach ciemniejszy, niż krzyże.

Co do 17 lub 37 w Pz-Lehr-Abt. - chyba masz rację, ja cytowałem też Jentza, pisze, że Pz-Lehr-Abt. był "pierwszą jednostką wyposażoną całkowicie w Pz.III E 17 sztuk na lekką kompanię czołgów" - to może dawać w sumie 37.

Jeszcze jedno znalazłem:
Obrazek
Ostatnio edytowano czwartek, 4 marca 2010, 16:06 przez GrzeM, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 2520
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez jarekk » czwartek, 4 marca 2010, 15:59

Godła dywizji które przedstawiłeś są znacznie późniejsze (ok 1941-2). 1 i 4 DPanc miały w 1939-40 inne godła.
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
jarekk
 
Posty: 225
Dołączył(a): środa, 18 lutego 2009, 09:19


Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez Mariusz 72 » czwartek, 4 marca 2010, 16:54

Dzięki Panowie. Spróbuję to pozbierać w całość.

Runy:
Czyli w kwestii runów sprawa jest dla mnie jasna. W 1939 roku były inne niz na kalkach powyżej.
Podejrzewam, że ich nie malowali na trójkach. W każdym razie nie widać nigdzie na fotkach.
Po kampani wrześniowej zamalowano krzyże i zaczęły pojawiać się runy (nowe) na przednim pancerzu.
Zresztą już podczas kampani były pojazdy z częściowo zamalowanym krzyżem na przodzie, a po bokach z białym.
Fotka z "Panzer tracts" musi być późniejsza (1940 r).

Tabliczki z numerami:
Ogólnie stosowane w 1939 r. jako przytwierdzane czarne blaszki z białymi cyframi.
Widać jednak były też malowane na pancerzu na żółto.

Która więc Dywizja bo się pogubiłem?
Avatar użytkownika
Mariusz 72
 
Posty: 1157
Dołączył(a): wtorek, 17 czerwca 2008, 00:33
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez jarekk » czwartek, 4 marca 2010, 17:35

Stawiam 70% do 30 % że nie mieli żadnego godła dywizji. :->
Panzer Lehr Abteilung (jednostka szkolna a w zasadzie instruktorska do wypracowywania taktyki broni pancernej) została przedzielona do 3 DPanc na okres walk. Kadra jednostki wywodziła się z 6 pułku tej dywizji.

3 DPanc we wrześniu miała następujące godło:

Obrazek

Szukamy na Odkrywcy Pz IIIE z leżącym E ;o)
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
jarekk
 
Posty: 225
Dołączył(a): środa, 18 lutego 2009, 09:19

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez Mariusz 72 » czwartek, 4 marca 2010, 17:49

Fotka z "Panzer Tracts No. 3-2".
E - jest pomiędzy reflektorami.
Nie znam na tyle angielskiego ale coś napisali o numerach.

Wracając do miejsca akcji. Skoro Narew to front północny w rejonie twierdzy Modlin (na północ od Warszawy)...
Czy to się zgadza z działaniami 3 P.D.?

Obrazek
Avatar użytkownika
Mariusz 72
 
Posty: 1157
Dołączył(a): wtorek, 17 czerwca 2008, 00:33
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez Mariusz 72 » czwartek, 4 marca 2010, 18:19

Troszkę poszperałem i jakby się lekko nie zgadza.
3 Dywizja była w składzie 4 Armii, która walczyła w rejonie Gdańska (z Armią Pomorze)...
natomiast w rejonie Narwi walczyła 3 Armia (z Armią Modlin).
Tak mi wychodzi... ale nie znam się na tym ;o) No chyba, że się połączyły później.
Avatar użytkownika
Mariusz 72
 
Posty: 1157
Dołączył(a): wtorek, 17 czerwca 2008, 00:33
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Re: W budowie Pz. III E (wrzesień 1939 r.), Zvezda 1:35

Postprzez jarekk » czwartek, 4 marca 2010, 19:25

Mariusz, wszystko się zgadza!
Szlab bojowy Guderiana we wrześniu 1939.
3DPanc walczyła w Botach Tucholskich - Świakatowo- Świecie (nie w rejonie Gdańska :evil: ). Potem przerzucono ją przez Prusy pod Wiznę. Dalej Bielsk, Brześć i rajd na Włodawę. :P
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
jarekk
 
Posty: 225
Dołączył(a): środa, 18 lutego 2009, 09:19

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pojazdy wojskowe - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 3 gości