Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez piotr dmitruk » środa, 19 września 2007, 23:44

Obrazek
„POLSKI MISTEL”
konwersja zestawu firm KP i Marfix
skala 1:72




Historia


W 1976 roku w Instytucie Lotnictwa rozpoczęto projektowanie odrzutowego samolotu szkolno- treningowego, następcy TS-11 Iskra. Początkowo nazwany został Iskra-2, potem Iskra-22, następnie I-22 Iryda. W 1980 r. ustalono wymagania taktyczno- techniczne dla tego samolotu. W 1982 r. podjęto budowę dwóch prototypów. Pierwszego oblotu dokonano 5 marca 1985 r.
Ponieważ samolot miał być wyposażony w fotel wyrzucany produkcji czeskiej VS1-BRI/P (stosowany w L-39 Albatros), umożliwiający opuszczenie kabiny przez oszklenie, na poziomie ziemi i przy prędkości minimalnej 150 km/h, a nie dysponowano stanowiskiem umożliwiającym uzyskanie takiej prędkości, Instytut Lotnictwa otrzymał do dyspozycji samolot SBLim-2 (licencyjną wersję Mig-15 UTI), na którym zamocowano makietę przodu kadłuba I-22 wraz z fotelem wyrzucanym, kamerami i aparaturą rejestrującą. Cały zestaw był przeznaczony tylko do szybkich kołowań, nie lotów, dlatego hamulce aerodynamiczne pozostawały otwarte, klapy schowane, a na lewym skrzydle przymocowano płat blachy równoważący kamerę na prawym skrzydle i ułatwiający utrzymanie się w osi pasa.
Niestety cały program I-22 Iryda skasowano, a w polskim lotnictwie wojskowym podstawowym odrzutowcem szkolno- treningowym jest nadal TS-11 Iskra.


Model


Jest to jeden z najdłużej przeze mnie budowanych modeli. Zaczął powstawać jeszcze zanim Krzysztof Barcz przedstawił swoją wersję w „Mini replice”, potem miał swoje pięć minut w trakcie trwania projektu grupowego dotyczącego Mig-15 na Forum Polskiej Witryny Modelarskiej, w końcu uznałem, że trzeba ukończyć kilka obrastających kurzem „weteranów pracy”.
Model SBLim-2 to stary wtryskowy Mig-15 UTI produkcji czeskiego KP. Polskie Limy różniły się niektórymi szczegółami, np. uzbrojeniem, dlatego też zmieniłem umiejscowienie działek i wykonałem ich nowe owiewki oraz otwory wyrzutników łusek. Usunąłem grzebienie aerodynamiczne ze skrzydeł i wykonałem nowe z blaszki. Przeryłem też na nowo linie podziałowe. Wyciąłem komory hamulców aerodynamicznych. Same komory, jak i hamulce zrobiłem od podstaw z blaszki, patyczków Plastructa, igieł lekarskich i drucików. Dyszę wylotową wykorzystałem z modelu, ale uzupełniłem o widoczne szczegóły. Podwozie jest również oryginalne, ale zmodyfikowane i uzupełnione. Pokrywy podwozia są z zestawu blaszek ExtraTech przeznaczonego do Mig-15. Nie mogło zabraknąć też mikroskopijnych mechanicznych wskaźników wysunięcia podwozia. Wnętrze kabiny jest żywiczne z Pavli, tej samej firmy jest też osłona kabiny uzupełniona o różne drobiazgi. Wykonałem też od podstaw elementy przegrody między kabinami, a tylnej kabinie aparaturę pomiarową.

Makieta kabiny Irydy jest żywiczną kopią przedniej części modelu vacu tego samolotu firmy Marfix, uzupełnioną częściami wykonanymi z kart telefonicznych, blaszki, kształtowników Plastructa, igieł lekarskich, drucików, folii metalowej, a nawet kawałków drewnianego forniru. Posadowiona jest na rusztowaniu wykonanym z igieł lekarskich. W kabinie jest żywiczny fotel z zestawu Pavli do Albatrosa, w nim siedzi w wykonanej od podstaw z drucików i blaszki klatce, świnka z zestawu zwierząt do budowy makiet kolejowych.
Kamerę w pokrowcu na prawym skrzydle wykonałem następująco: z różnych części z wrakowiska skleiłem coś mniej więcej przypominające kamerę i okleiłem to grubą samoprzylepną folią aluminiową TESA. Po pomalowaniu odpowiednie cieniowanie pozwoliło uwydatnić fałdy pokrowca. Jako kabel wykorzystałem czarną gumkę od ściągacza tekstylnego (zgadnijcie, od czego?), przymocowaną paskami folii BMF. Z wyjątkiem koloru pomarańczowego, który słabo kryje, cały model został „opędzlowany”. Niektóre fragmenty chodnika na krawędzi natarcia skrzydeł wyglądają na niechlujnie nałożone, ale tak było w rzeczywistości. Użyłem niewiele washa, tylko przy powierzchniach ruchomych i wystających elementach dla nadania głębi. Cieniowanie wykonałem pastelami na częściach pomarańczowych w okolicy usterzenia, hamulców i silnika, natomiast grafitem na częściach srebrnych. Nie szalałem ze śladami eksploatacji, gdyż na zdjęciach samolot wygląda jak spod igły. Kalkomanie zaprojektowałem własnoręcznie i wydrukowałem na domowej drukarce, łącznie z drobnym napisem na kabinie Irydy. A pisze tam „DOŚWIADCZALNE URZĄDZENIE PRÓB AWARYJNYCH SYSTEMÓW”- dziwna polszczyzna, brzmi jak tłumaczenie z rosyjskiego.
Ponieważ w literaturze papierowej i w sieci jest niewiele zdjęć, wysłałem maila do Instytutu Lotnictwa z prośbą o pomoc. Spotkałem się z bardzo miłym odzewem i otrzymałem kilka zdjęć w dużej rozdzielczości, które wyjaśniły wiele kwestii i wydatnie pomogły mi w budowie modelu. Chciałem więc niniejszym serdecznie podziękować za okazaną pomoc.
A oto obrazki:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Papier do kalek firmy Bare Metal Foil Co-Experts Choice Decal pokrywany po wydrukowaniu aerografem płynem Microscale Liquid Decal Film, drukarka HP Deskjet F370, tusze do tej drukarki oryginalne HP, rysowane w Corelu7, więc sprzęt dość standartowy. W wydruku nie ustawiałem nic poza najwyższą jakością. Jak dla mnie odrobinkę zbyt przezroczyste, ale da się wyżyć
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9040
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Reklama

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 18 kwietnia 2012, 00:00

Tak się zastanawiam, czemu nikt nie skomentował nigdy pracy naszego Mistrza Osobliwości? Jakaś osobliwość. Więc jestem pierwszy! Po prawie 5 latach.

Pytanie do autora: Nie rozbrojono tego Lima? Przemalowano na barwy IL, zlikwidowano szachownice, a działko się ostało?
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez spiton » środa, 18 kwietnia 2012, 00:06

Ja za każdym razem, kiedy ta galerie oglądam, to sprawdzam, czy to na pewno 72. Klasa Piotr !!!!! Klasyk gatunku.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez piotr dmitruk » środa, 18 kwietnia 2012, 00:15

Dzięki!
Grzegorz2107 napisał(a):Pytanie do autora: Nie rozbrojono tego Lima? Przemalowano na barwy IL, zlikwidowano szachownice, a działko się ostało?

Nie wiem dlaczego, ale na zdjęciach wyraźnie widać sterczącą lufę.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9040
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Jacek Bzunek » środa, 18 kwietnia 2012, 00:18

Grzegorz2107 napisał(a):a działko się ostało?

SBLim miał tylko km 12,7 mm.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5870
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez alphard » środa, 18 kwietnia 2012, 00:21

Oglądając zdjęcie w wątku Adama zastanawiałem się czy to latało :) ... teraz już wiem, że nie .... jak na 72 to dla mnie mistrzostwo!!!
Obrazek
Avatar użytkownika
alphard
 
Posty: 352
Dołączył(a): wtorek, 15 listopada 2011, 14:16
Lokalizacja: Podlaskie

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Slash » środa, 18 kwietnia 2012, 00:25

W muzeach Limy zazwyczaj choć są wybebeszone (bez silników i innego osprzętu) działka znajdują się na miejscu. Może jakieś względy techniczne
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 17:50

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Aleksander » środa, 18 kwietnia 2012, 07:11

Też bardzo lubię ten zestaw w wykonaniu Piotra - ale że tak głęboko Grzegorz pogrzebał... :lol:
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 6763
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Marcin_Matejko » środa, 18 kwietnia 2012, 07:27

Piękny model :shock: , warto było go skończyć :idea:
Pozdrawiam Marcin
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1151
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Adam » środa, 18 kwietnia 2012, 08:46

Z tego, co mówiono w tamtym czasie w zakładzie, to z przodu wyjęto całą nie potrzebną elektronikę a w to miejsce włożono chyba ołowiany balast. Pozostawienie działek mogło mieć związek z wyważeniem a może i dociążeniem przodu. Ten samolot tylko rozpędzał się po pasie i nie powinien zadzierać nosa.
Adam
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Adam » środa, 18 kwietnia 2012, 09:22

Piszesz tu o śwince w klatce, ja widziałem wtedy takie dość makabryczne moim zdaniem wydarzenie. Był wtedy zamontowany manekin pilota a obok niego umieszczano klatki z królikami. Po odpaleniu ładunków wyjmowano klatki i sprawdzano czy króliki są poranione odłamkami osłon. Dość makabryczne, ale jak pisałeś o śwince to i ja odważyłem się opisać to, co widziałem.
Adam
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Mac Eyka » środa, 18 kwietnia 2012, 09:37

Model piękny. Wydać ogrom pracy włożony w niego.

Co do lej lufy.
Ja się zastanawiam, głównie oglądając egzemplarze muzealne czy aby ta rura z przodu do nie osłona a nie sama lufa.
Ewentualnie jakaś jej imitacja.
Rzućcie okiem na tą fotkę:
Obrazek

Nie wydaje mi się, co by oryginalna lufa, wykonana jednak z dość dobrych materiałów pordzewiała bardziej niż inne, chyba mniej odporne na korozję elementy płatowca.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski

http://www.modelarstwo.mdi.pl
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 2622
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez kugelblitz » środa, 18 kwietnia 2012, 09:39

piotr dmitruk napisał(a):Nie wiem dlaczego, ale na zdjęciach wyraźnie widać sterczącą lufę.


Może to tylko rura czyli tzw. blast tube a nie sam wkm ?

Sam model rewelacyjny. Szkoda ze sama Iryda "nie wypaliła"
Popatrzcie na jamniczka, wyturlał się z koszyczka
Avatar użytkownika
kugelblitz
 
Posty: 216
Dołączył(a): środa, 4 listopada 2009, 11:24

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Slash » środa, 18 kwietnia 2012, 09:52

Na działkach w wersji bojowej nie ma blast tuby. Więc obstawiam, że wkm podobnie jej nie posiada. Nie pomyślałem właśnie wcześniej, że uzbrojenie zostawiano z racji wyważenia eksponatu. Razem będzie nawet 250kg w bojowym samolocie.
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 17:50

Re: Polski mistel (KP+Marfix 1/72)

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 18 kwietnia 2012, 10:54

Slash napisał(a):Na działkach w wersji bojowej nie ma blast tuby. Więc obstawiam, że wkm podobnie jej nie posiada. Nie pomyślałem właśnie wcześniej, że uzbrojenie zostawiano z racji wyważenia eksponatu. Razem będzie nawet 250kg w bojowym samolocie.


Eksponowane w krakowskim muzeum MiGi i Limy mają cegły w kanałach dolotowych do silnika.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości