Silniki i dysze jak to zrobić?

FAQ - prawdy objawione. Najczęściej zadawane pytania, porady, tematy związane generalnie z modelarstwem redukcyjnym. Forum moderowane, posty będą oczekiwały na akceptację przez Moderatorów lub Administratorów.

Silniki i dysze jak to zrobić?

Postprzez KRL » środa, 7 lutego 2018, 20:27

Nie wiem czy to odpowiednie miejsce jakby okazało się nie najlepszym wyborem prosiłbym admina o przeniesienie do odpowiedniego działu.

Po ostatnim uzupełnieniu portfolio otrzymałem kilka wiadomości prywatnych z prośbą o opisanie w przybliżeniu jak lakieruję (maluję) elementy dysz i silników.
Ponieważ tych pytan było całkiem sporo postanowiłem nie odpisywać za każdym razem indywidualnie tylko zamiescić stosowny temat na forum.

Licząc że moje malunki i opis jak to robię w wielkim skrócie, zostanie uzupełniony przez osoby które w tej materii uzyskują znacznie lepsze i ciekawsze wyniki.

Zacznę od bardzo ważnej kwestii , myslę że moje warsztaty nie bardzo mogą pomóc w kwestii samych materiałów ponieważ nie używam chemii modelarskiej.
Myślę jednak że same techniki wykonania pozostają identyczne.

Na początek kilka fotek pokazujących efekt ostateczny w trzech skalach 1:32, 1:48 i 1:72

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Teraz krok po kroku jak to robię.

1. Zacznę od momentu po nałożeniu podkładu, nakładam zwykle niezbędne dla materiałów zwanych metalizerami tło zwykle jest to czarne tło położone na wysoki połysk.
WAŻNE: tło musi być położone możliwie gładko by to osiągnąć stosuję kolor czarny w połysku. Sposób aplikacji to już kwestia indywidualna więc każdy ma swoją technikę. Jednak przy nakładaniu połysku lepiej nie rozcieńczać go nadmiernie do tego by lakier ładnie się rozłożył potrzeba lepszej atomizacji więc nie co wyższego ciśnienia.
2. W kolejnym kroku nakładam metalizer, zwykle korzystam z imitacji polerowanego Aluminium lub Titanium, po wyschnięciu poleruję powierzchnię flanelką do osiągnięcia efektu pół połysku.
3. oklejam lub nakładam maskol w miejsca które chcę by pozostały w czasie dalszych prac w stanie nie naruszonym wszelkie klapki inspekcyjne jak w Su-27
4. Wykonuję aero smugi zwykle używając perłowego koloru grafitowego z domieszkami srebra i czasem z domieszką niebieskiej perły lub koloru tytanowego który imituje przepalenia tytanu. Czasem nakładam farbę w grubszej mokrej warstwie i czekam aż odparuje ale nie może wyschnąć wtedy patyczkiem kosmetycznym lub płatkiem kosmetycznym dociskam do elementu usuwając nadmiar lakieru fajnie to wygląda na dyszach.

ObrazekObrazek

Poniżej na fotce alu i nałożony póżniej grafit.

Obrazek

5. Dodaje kolor niebieski wykorzystując głównie pędzel oczywiście suchy (maczam w farbie i staram się wytrzeć do momentu kiedy pędzel zostawia ledwie smugi) tak rozprowadzam po powierzchni. Często mieszając z innymi użytymi kolorami srebrny, grafit , tytan.

Obrazek
Obrazek

6. Miejsca które chcę przyciemnić wciąż używając suchego pędzla traktuje kolorem grafitowym miejsca w okolicach klapek inspekcyjnych. Obrzeża i linie podziału.

7. Na tym etapie nakładam cienką warstwę lakieru bezbarwnego (połysk) tak by zabezpieczyć to co wykonałem do tej pory. Ale nie jest to czynność obowiązkowa.
8. Staram się już za pomocą aerografu lekko wytłumić całość nakładając filtr korzystając wciaż z tych samych kolorów miejsca które zbyt mocno są zróżnicowane przez posługiwanie się pędzlem.

9. Nakładam lakier (połysk) trzeba pamiętać iż elementy te nie as do końca matowe.

Tyle w tej materii jak widzicie z powyższego opisu w zasadzie cały efekt jaki uzyskuje to pędzelki różnych rozmiarów i mieszanie kilku kolorów w różnych proporcjach.

Na koniec jeszcze kilka przykładów.

Tu bazą nie był metalizer nazwijmy go imitujący polerowane alu a titanium (produkty musicie dobrać sobie sami z waszych ulubionych zestawów.

ObrazekObrazek

Jezeli opis jest mało czytelny i wymaga doprecyzowania proszę o pytania postaram się wyjaśnić liczę też na to że inne osoby także opiszą swoje sposoby na te jak dla mnie bardzo trudne elementy do wykonania.
Ostatnio edytowano środa, 7 lutego 2018, 21:53 przez KRL, łącznie edytowano 1 raz
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 794
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Reklama

Re: Silniki i dysze jak to zrobić?

Postprzez astarott » środa, 7 lutego 2018, 21:35

Dzięki KRL za podzielenie się wiedzą o którą tyle osób pytało pokryjomu, co oby kto postronny nie wykorzystał. Nie rozumiem dlaczego w komentarzu nie można o to normalnie zapytać, jescze się nie spotkałem aby ktoś z bardziej doświadczonych kolegów nie odpowiedział jak uzyskał dany efekt.
Tak więc jescze raz dzięki że chciałeś się podzielić swoimi technikami z szerszym gremium, bo twoje prace są na wysokim poziomie i jak widać dużo ludzi chętnie by się od Ciebie uczyło. Popróbuję tego suchego pędzla, nie przyszło mi na myśl żeby dysze tą techniką robić.
Podoba mi się też pomysł stworzenia takiej encyklopedii z konkretnymi technikami wykonania danych elementów ( dysze, owiewki, uzbrojenie, whetering, etc.) gdzie wiedza wynikająca z lat doświadczenia mogła by być za darmo udostępniana pozostałym modelarzom w jednym zbiorczym wątku. Na pewno wyszło by to PWM na dobre (bo Polacy nie gęsi i swoich Migów czy Diegów mają).
Jeśli brat twój zawini, upomnij go; i jeśli żałuje, przebacz mu.
Avatar użytkownika
astarott

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 1048
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 12:58
Lokalizacja: Bstok

Re: Silniki i dysze jak to zrobić?

Postprzez KRL » środa, 7 lutego 2018, 21:48

Myślę że to nie jest kwestia że ktoś coś po kryjomu załatwia :D , tu widziałbym swoją winę jak zapewne zauważyłeś moich warsztatów jest jak na lekarstwo więc pewnie to jest powód korzystania z PW.

Faktycznie nie zamieszczam warsztatów z dwóch powodów - zaliczam się osobiście do sklejaczy więc nie bardzo widzę co mógłbym przekazać innym. W dodatku sklejam modele bardzo szybko więc bywa tak że moje warsztaty znikałby w moment wśród innych prac. Nie będę też ukrywał że przy moim czasie jedynie w weekend na modelarstwo dodatkowe rozstawianie lamp, tła i robienie zdjęć to zabieranie sobie czasu.
Drugi powód to używanie materiałów które większości modelarzy nie wiele mówią więc i skorzystanie z moich warsztatów jest trudne dla większości modelarzy zaglądających do takiego warsztatu.

Jednak jeżeli ktoś chce zapytać o coś z mojego warsztatu absolutnie chętnie się podzielę.

Przy następnych silnikach lub dyszach postaram sie nakręcić filmik myślę że to będzie łatwiejsze do przyswojenia i zdecydowanie bardziej "czytelne"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 794
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Silniki i dysze jak to zrobić?

Postprzez Jacek Bzunek » czwartek, 8 lutego 2018, 19:13

Przykleić bo przepadnie!
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5724
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Silniki i dysze jak to zrobić?

Postprzez KRL » czwartek, 8 lutego 2018, 19:30

Jacek Bzunek napisał(a):Przykleić bo przepadnie!


Jak, możesz to bardzo bym prosił.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 794
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Silniki i dysze jak to zrobić?

Postprzez Technick » wtorek, 13 lutego 2018, 17:47

KRL, bardzo fajny, przejrzysty poradnik. Fakt, że najprawdopodobniej nie skorzystam z wiedzy tu zawartej to i tak chętnie podpytam o pewne kwestie związane z lakierowaniem.

WAŻNE: tło musi być położone możliwie gładko by to osiągnąć stosuję kolor czarny w połysku. Sposób aplikacji to już kwestia indywidualna więc każdy ma swoją technikę. Jednak przy nakładaniu połysku lepiej nie rozcieńczać go nadmiernie do tego by lakier ładnie się rozłożył potrzeba lepszej atomizacji więc nie co wyższego ciśnienia.


I tu pojawia się zgrzyt. Jak mantrę powtarza się pewne prawidła o nakładaniu lakieru błyszczącego - niskie ciśnienie ~15 psi, dobrze rozcieńczona farba. W przypadku matu wyższe ciśnienie ~20 psi - większa atomizacja co przekłada się na głębszy efekt matowości. To co piszesz o stosowaniu gęstszej mieszanki i nieco wyższego ciśnienia przy nakładaniu niezupełnie pokrywa się z tym co wszędzie się powtarza, stąd kilka pytań:

1. Czy ta zasada dotyczy tylko farb a lakiery bezbarwne wymagają trochę innego podejścia?
2. Czy takie podejście jest podyktowanie rodzajem farby/lakieru? Przykładowo lakier samochodowy 2k powinno nakładać się w inny sposób niż lakier typowo modelarski? Jeśli tak to na co zwracać uwagę przy aplikacji jednych i drugich i jakimi zasadami powinniśmy się kierować?
Avatar użytkownika
Technick
 
Posty: 5
Dołączył(a): sobota, 7 października 2017, 18:44

Re: Silniki i dysze jak to zrobić?

Postprzez sunsetbeno » sobota, 24 listopada 2018, 12:12

Farby akrylowe dla plastyków/artystów bardzo słabo trzymają plastiku. Wymagają podkładu, najlepiej o niskiej "gradacji", czyli mocno matowe, na przykład Mr. primer surfacer 500. Te farby muszą mieć podłoże w które mogą "wsiąknąć", jak papier, tkaniny lub właśnie odpowiednia farba podkładowa.
sunsetbeno
 
Posty: 1
Dołączył(a): sobota, 24 listopada 2018, 11:57

Re: Silniki i dysze jak to zrobić?

Postprzez astarott » wtorek, 27 listopada 2018, 21:31

KRL napisał(a):
Teraz krok po kroku jak to robię.



Super, wszystko jasne, wielkie dzięki! Spróbuję następnym razem.
Jeśli brat twój zawini, upomnij go; i jeśli żałuje, przebacz mu.
Avatar użytkownika
astarott

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 1048
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 12:58
Lokalizacja: Bstok


Powrót do Modelarstwo redukcyjne - FAQ

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość